Zomertoer eindigt in Fokkesteeg

26 augustus 2006

Zomertoer eindigt in Fokkesteeg

Vandaag stond het actieteam van de SP in Fokkesteeg bij het winkelcentrum. Hier gingen we weer gesprekken aan met inwoners van de wijk over hun buurt. De op- en aanmerkingen werden verzameld en opgeschreven. De grootste ergernissen waren het groenonderhoud, te weinig speeltuig voor kinderen en de overlast van hangjongeren.

Het gesprek kwam ook automatisch op de beruchte coffeeshop " Zuidpool" die daar zit. De ervaringen zijn wisselend. Veel mensen geven aan dat er overlast is van hangjongeren die allemaal bij de coffeeshop horen. Anderen geven geen enkele overlast te ervaren. Waarschijnlijk heeft de overlast van de jongeren niets te maken met de shop, ze zouden er toch wel hangen. De eigenaar van de shop geeft ook commentaar: "We doen er alles aan om de overlast binnen de perken te houden. Er staat een portier aan de deur en jongeren die overlast veroorzaken of zelfs foutparkeren, worden geweigerd na een eerste waarschuwing gehad te hebben. Ook jongeren die zich voor de deur- of om de hoek blijven ophouden worden gewaarschuwd en als dat niet helpt, ontzeggen we de toegang".

Het lijkt erop dat de problemen niet zomaar oplosbaar zijn. De politie zou er ook meer aan kunnen doen en belangrijker nog: In Nieuwegein is zo weinig te doen voor de jeugd dat problemen als deze te makkelijk ontstaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat bepaalde jongeren hiermee een vrijbrief hebben om zich te misdragen. Wat de SP betreft is het nemen van de eigen verantwoordelijkheid erg belangrijk en dat wordt in de komende jaren alleen maar belangrijker.

De zomertoer is dus ten einde gekomen en de SP-fractie zal haar bevindingen aanbieden aan het college van B&W in de vorm van een verslag van de rondgang door Nieuwegein. We houden u op de hoogte van de reactie!