Prov. Staten: SP-fractie als enige kritisch over provinciale plannen deregulering

15 maart 2006

In navolging van de landelijke plannen tot vermindering van regels en bureaucratie, heeft de provincie Utrecht een extern bureau in de arm genomen om te kijken of er ook binnen Utrecht regels geschrapt kunnen worden.

Natuurlijk is de SP ook geen voorstander van regels die geen enkel nut dienen. Maar in plaats van het inhuren van een extern bureau ziet de SP liever dat de provinciale politiek en de bijbehorende ambtenaren zelf hun verantwoordelijkheid nemen en dus steeds weer kijken of de regelgeving nuttig en niet tegenstrijdig is, en hoe de toepassing en/of handhaving zo klantvriendelijk mogelijk kan worden toegepast. Daarnaast lijkt het de SP prima wanneer de organisatie regelmatig (bijv. 1x in de 5 jaar) zelf alle relevante regelgeving op deze punten doorloopt. Eén van de conclusies van de externe deskundigen is dat de provinciale formulieren via internet zouden moeten kunnen opgevraagd en verwerkt. Volgens de SP nogal een open deur. Waarom is dit allang niet gerealiseerd?

Het vooraf stellen dat de regels met 25% verminderd moeten worden, vindt de SP dubieus. Regels zijn er doorgaans om de zwakste partij te beschermen en daarmee een ordentelijk maatschappelijk verkeer mogelijk te maken. Zinloze regels weg, tegenstrijdigheden oplossen, klantvriendelijk? JA. Vooraf percentages roepen? NEE.

SP-fractie Provinciale Staten:
Annelies Jonkers-Cornelisse, vice-fractievoorzitter