SPeech Ouderendebat: Neem conclusies Ouderen Proof serieus!

9 februari 2006

SPeech Ouderendebat: Neem conclusies Ouderen Proof serieus!

Op 9 februari vond in Nieuwegein een ouderendebat plaats op initiatief van de COSBO. Lijstrekker Martijn Stekenlenburg lichtte in zijn SPeech de SP-visie op het gemeentelijk ouderenbeleid toe:

"Als jong broekie van 34 jaar oud, sta ik voor u om mijn bescheiden mening te geven over het ouderenbeleid in Nieuwegein. U zult zich mogelijk afvragen:”Wat heeft dat knulletje voor een weet van ouderenbeleid? “

Precies die vraag stelde ik mezelf al maanden geleden toen wij als SP Nieuwegein ons begonnen voor te bereiden op de raadscampagne die nu in volle gang is. “Hoe krijg ik het voor elkaar om me te verplaatsen in deze groep mensen, die over het algemeen tweemaal zo oud zijn als ikzelf?” Een vraag waarop ik niet zomaar een antwoord had. Ook de vraag hoe ouderen het liefst oud worden en hoe hun ideale leefomgeving eruit ziet tijdens dat ouder worden, was voor mij niet eenvoudig te beantwoorden.

Gelukkig blijken ouderen mondig te zijn en een constructieve mening te hebben over hun situatie en eigen leefomgeving. Zo blijkt uit het rapport van Ouderen Proof dat in de herfst van het vorig jaar uitkwam. Uit de aanbevelingen van het eindrapport bleek me al snel hoe het in elkaar zit. Ouderen zijn gewoon mensen net als ik! Ze willen hun leven kunnen leven zoals ze dat altijd gedaan hebben en daar waar dat moeilijker is geworden, is het fijn als er voorzieningen in de buurt zijn. Voor de rest willen ze volop in het leven staan en aan alles in Nieuwegein kunnen meedoen.

Wat gaat de gemeente doen met de aanbevelingen uit het rapport? Uit het rapport blijkt dat er bijvoorbeeld grote behoefte is aan een enkel loket waar alle zaken met betrekking tot welzijn en zorg worden afgehandeld. Helaas is weer eens gebleken dat de gemeente er niet in slaagt iets dergelijks te organiseren. Gisteren kwam mij ter ore via een van onze bestuursleden die deelneemt aan Ouderenproof dat het loket niet meer wordt dan een plek waar de mensen verder van het kastje naar de muur gestuurd worden. Een teleurstelling en de zoveelste gemiste kans.

In het kader van de naderende Wet Maatschappelijke Ondersteuning zou het alsnog regelen van een dergelijk loket een goede uitdaging zijn voor onze bestuurders. Deze wet schrijft een gecentraliseerde aanpak voor. Natuurlijk is voor een dergelijke aanpak uitstekende communicatie en samenwerking nodig. Iets waar de gemeente ten ene male in te kort schiet, wat de SP betreft. Met grote zorg kijken we uit naar deze nieuwe wet die veel pretendeert te zijn, maar toch boven alles een grove bezuiniging is.

Als het aan de SP ligt moeten de conclusies van Ouderen Proof zeer serieus genomen worden. In woord, maar toch vooral in daden. Om te voorkomen dat het het zoveelste rapport wordt dat op een plank terecht komt en daar voorlopig blijft liggen, moet de gemeente de conclusies uitwerken naar heldere plannen met een deadline. Samen met de ouderen de prioriteiten bepalen en vervolgens een heldere tijdslijn uitzetten waarin de voorstellen concreet worden gemaakt. Naar ik heb begrepen gisteren is hier alweer de eerste kans gemist.

De gehele lijn die de gemeente heeft ingezet met bezuinigingen op het welzijnswerk en de buurthuizen beloven niet veel goeds. Ook daar schoten het inzicht en de communicatie tekort om te snappen dat er voor een sterke samenleving bepaalde voorzieningen nodig zijn. Voorzieningen waarvoor de verantwoordelijkheid niet op de burgers kan worden afgewenteld. Het is tijd voor hoop en vertrouwen in de toekomst, ook in de toekomst van onze ouderen. Geen overheid dus die de burgers in de kou laat staan. Maar een gemeente die ouderen erkent als volwaardige burgers die zich serieus genomen voelen. Geen woorden maar daden. De SP zegt dan ook: Een beter ouderenbeleid begint in Nieuwegein!"

Martijn Stekelenburg,
Lijsttrekker SP Nieuwegein