Boodschap aan Nieuwegeiners die niet (meer) geloven in een betere samenleving

5 februari 2006

Boodschap aan Nieuwegeiners die niet (meer) geloven in een betere samenleving

Zaterdagmiddag, 4 februari. Bij City Plaza heeft zich een groepje mensen verzameld om getuige te zijn van de onthulling van de nieuwe SP-posters en de officiële start van de campagne. Het grote bord is beplakt met de nieuwe posters, die door een doek nog aan het zicht onttrokken worden. Lijsttrekker Martijn Stekelenburg houdt een korte toespraak. Hij legt uit waar de SP voor staat en heeft een boodschap voor de Nieuwegeiners die het helemaal gehad hebben met de politiek:

Start met een feestelijk tintje Martijn's boodschap

"Dit is een boodschap aan alle Nieuwegeiners die niet meer geloven in een betere samenleving.

Waar we ook staan met onze kraam en met onze mensen, overal horen we hetzelfde geluid: “Dingen moeten anders in Nieuwegein”. De burgers hebben het vertrouwen in hun bestuurders verloren en hebben zelfs geen zin meer hun mond open te doen om te protesteren. Wat mij betreft is dat de grootste zorg van nu.

De mensen die we gesproken hebben in de afgelopen maanden zijn het bijna allemaal eens dat het dure stadshart dat gebouwd moet gaan worden, er nooit zou mogen komen. Het lijkt er inmiddels op dat de milieunormen dermate overschreden zullen worden, dat voor er maar een steen gelegd is, het nieuwe stadshart een halt toegeroepen zal worden.

Naast dit megalomane plan, heeft iedereen in de afgelopen periode zich geërgerd aan de verkeersdrempels die geplaatst, verplaatst, vervangen en uiteindelijk vaak zelfs weggehaald zijn. De aangesmeerde vlekken asfalt op onze wegen herinneren ons aan deze genante klucht. Die klucht had voorkomen kunnen worden door betere communicatie met de bewoners in plaats van dure onderzoeksbureaus. Dit voorval is zeer symbolisch voor waar het in Nieuwegein aan scheelt: Goed overdachte plannen, waar iedereen beter van wordt en die niet onnodig geld kosten.

Zolang ik zelf in Nieuwegein woon, en dat is mijn hele leven, weet ik al dat er voor de jongeren in Nieuwegein geen barst te doen is. Het is eigenlijk gênant dat in een stad als Nieuwegein zo weinig vertier is voor jongeren dat ze moeten uitwijken naar een nota bene kleinere gemeente als bijvoorbeeld IJsselstein. De jongerencentra worden één voor één gesloten en hiermee zegt de gemeente: “Jongelui, je ziet maar!”

Dan de armoede. Ook in Nieuwegein komt op ruime schaal armoede voor. Armoede zou een relatief begrip zijn, zo werd ons laatst weer op de mouw gespeld. Maar in Nederland, en ook in Nieuwegein is armoede heel concreet. Wanneer mensen niet kunnen stoken als het koud is en niet iedere avond warm kunnen eten, dan weten we dat naar ons aller maatstaven armoede wel degelijk bestaat. Wanneer we ook horen dat mensen geen geld hebben om naar een bioscoop of theater te gaan en geen lidmaatschap van bijvoorbeeld een sportclub kunnen betalen, dan weten we dat armoede leidt tot het uitsluiten van mensen. Uitsluiting van groepen mensen is het grootste gevaar voor een samenleving. Ook voor onze samenleving, hier in Nieuwegein dus.

Maar er zijn alternatieven en er zijn oplossingen:

Wanneer de SP de kans krijgt in de komende jaren, om haar werk nu ook in de gemeenteraad te gaan uitvoeren, dan kunnen de problemen die ik net schetste aangepakt worden. Als ik iets aan de Nieuwegeiners wil overbrengen dan is het wel het volgende: Het heeft zin om uw mond open te doen en te protesteren. Het heeft zin te laten horen wat u niet zint. Er is een luisterend oor bijgekomen in de Nieuwegeinse politiek en u raad het al:

“Dat luisterend oor willen en zullen wij als SP zijn in de komende jaren!”

Wat ik en alle andere SP-ers in Nieuwegein willen is dat u weer gaat geloven dat Nieuwegein van ons allemaal is. Dat we een bestuur hebben dat naar ons luistert. Dat er verbeteringen mogelijk zijn en dat niet alle politici alleen hun eigen agenda beheren. Ik wil dat u weer gaat geloven in een beter Nieuwegein! Wij zullen er alles aan doen de komende tijd om u het vertrouwen in de politiek én het vertrouwen in een betere samenleving terug te geven! Daarom presenteer ik vandaag hier onze voorspelling:
Een beter Nederland begint in Nieuwegein!"

Zie ook de filmclip "De aftrap".

Onthulling van de nieuwe poster

Hierna werden de posters onthuld en met de belangstellenden getoast op een succesvolle campagne.

Proost!