h

BLIJF NIET MOKKEND AAN DE KANT STAAN!

8 november 2023

BLIJF NIET MOKKEND AAN DE KANT STAAN!

Foto: SP

De campagne is in alle hevigheid losgebarsten. Terwijl de halve wereld in brand staat worden de nieuwsuitzendingen in ons kikkerlandje nu toch vooral overheerst door nationale politieke beslommeringen.

Debatingshows,  interviews met ogenschijnlijke diepgang, promofilmpjes, verhitte, maar zinloze discussies over wie wel of juist niet minister-president wil worden en vooral veel – vaak loze -  beloften, al dan niet doorgerekend door de veronderstelde rekenmeesters van het CPB.

Opvallend is, dat zowat alle partijen 'bestaanszekerheid' plotseling van belang vinden. Ook de partijen, die er de afgelopen decennia echt álles aan hebben gedaan om juist de bestaanszekerheid van miljoenen mensen bij het grof vuil te zetten. Ten faveure van de bestaanszekerheid van vooral grote bedrijven.

Hoe betrouwbaar zijn partijen, die eerst alles bewust slopen en nu roepen dat het zo erg is, dat alles is gesloopt? Niet dus, volstrekt onbetrouwbaar en ongeloofwaardig, de VVD van die mevrouw Dilan voorop. Wat dat betreft is zij een ‘waardige’ opvolger van Mark Rutte. Ze is namelijk nog niet betrapt op uitspraken met een hoog waarheidsgehalte. En dat zal bij deze notoire partijhopper waarschijnlijk ook niet snel gebeuren.

Onze SP doet het in de peilingen niet goed. En dat is dan ook direct het nadeel van al die peilingen. Media concentreren zich altijd op de vermeende koplopers. Hijgerig worden die gevolgd, bekritiseerd, op het schild gehesen of juist ervan af geduveld. We hebben het zelf ervaren met toen de ‘meest betrouwbare lijsttrekker’ die er rondliep: Emile Roemer. Sky high in de peilingen (35 zetels!), afgebrand omdat hij juist als volkomen verbouwereerd méns dichtsloeg bij de flagrante leugen van Rutte over het eigen risico. En dus niet reageerde als een aalgladde politicus, die een snedige, bedachte oneliner paraat had.

Media zijn verzot op dergelijke situaties en vergroten met liefde dat soort zaken uit. Goed voor de verkoop, de kijk- en luistercijfers en de clicks. Want ook media zijn volledig vermarkt. De journalistiek bij de main stream media als échte, kritische waakhond van de parlementaire democratie is dan ook al lang geleden een stille dood gestorven.

Over de campagne inzet van de bekende SP’ers kunnen we alleen maar bewondering uitspreken. Lilian Marijnissen rent zich bijvoorbeeld de benen onder haar lijf vandaan om toch maar overal de inhoudelijke SP boodschap naar voren te brengen. Onvermoeibaar. Bij haar – en andere SP’ers – is de beeldvorming uitsluitend gericht op de inhoud, op de ideeën. Dat inhoudelijke zagen we in Nieuwegein ook terug op de avond met Renske Leijten. Bevlogen, gepassioneerd en strijdbaar voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. En zijn wij als SP’ers  - als het er echt op aankomt - dat eigenlijk ook gewoon niet allemaal? Ja toch? En daarom juist nu: blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed….

De campagne is in alle hevigheid losgebarsten. Ook in Nieuwegein. Doe mee!

EG

U bent hier