Abvakabo bijeenkomst voor gedumpt Rivas personeel

5 november 2014

Abvakabo bijeenkomst voor gedumpt Rivas personeel

Woensdagavond 5 november werd er door de Abvakabo fnv een speciale avond georganiseerd voor Rivas personeel dat pas geleden te horen heeft gekregen dat hun aanwezigheid bij Rivas niet langer op prijs wordt gesteld. Voor allen in de huishoudelijke zorgtak – en dat zijn circa 200 mensen - eindigt het dienstverband per 1 januari 2015 abrupt. Het personeel wordt wel in de gelegenheid gesteld over te stappen naar de firma TZorg, dat onder andere in Nieuwegein de dienstverlening van Rivas gaat overnemen. Alleen gaat die overstap onder aanzienlijk slechtere arbeidsvoorwaarden.

De avond was bedoeld om de gedupeerde werknemers te adviseren en te informeren op welke punten de vakbond eventuele ondersteuning kan leveren. Duidelijk werd, dat TZorg een commerciële onderneming is, die gewoon geld wil verdienen aan het leveren van huishoudelijke hulp. Een bedrijf dus met een winstoogmerk dat allesbepalend is voor de bedrijfsvoering.

Uit inmiddels openbaar gemaakte correspondentie kwam naar voren dat het personeel  door TZorg onder druk wordt gezet om zo snel mogelijk tegen slechtere arbeidsvoorwaarden over te stappen – en dat men dan natuurlijk ook de cliënten meeneemt. Ook vanuit Rivas wordt druk gezet op het personeel, bijvoorbeeld om het niet op een ontslagprocedure te laten aankomen, maar toch vooral zelf ontslag te nemen.

De vakbond heeft het, door Rivas zo schandalig afgedankte personeel dan ook de nodige informatie en adviezen verstrekt hoe zij het beste met de situatie kan omgaan. De bond heeft al vaker met TZorg te maken gehad en weet inmiddels welke grove intimiderende  trucs er door ‘de cowboys’ worden uitgehaald met personeel dat feitelijk geen kant uit kan.

Het laatste woord is hier duidelijk nog niet over gezegd. Ook binnen de gemeenteraad zal dit op de agenda komen omdat de verantwoordelijk wethouder Adriani al heeft aangegeven dat de contracten met de huishoudelijke hulp bedrijven onlangs zijn verlengd. Dus ook met ‘de cowboys.

De SP heeft inmiddels – verontrust – een aantal scherpe vragen over deze onverkwikkelijke kwestie gesteld.

Reacties

Dit zelfde verhaal speelt zich ook af tussen STMR en Tzorg. Mensen mogen allemaal bij Tzorg komen werken alleen kennen ze daar geen cao. Dus massaal geld inleveren om te mogen komen werken en wil je niet mee dan geen WW. Contracten mogen niet meegenomen worden om nog eens na te lezen gelijk tekenen anders hebben we je niet nodig. Jammer dat de regering niets aan deze organisatie doet die heel Nederland op zijn kop zet. Met vriendelijke groet, mederwerksters STMR

Ook zet Rivas personeel uit de ondersteunende diensten buiten.Bijvoorbeeld de catering heeft het zwaar te verduren.Personeel ontmoedigen verwijzen naar andere lokatie,s, vals dossieropbouw en treiteren en pesten is aan de orde van de dag.Diverse collega,s zijn op deze manier al buiten gewerkt.Ipv lid te zijn van de vakbond ,kan je beter een rechtsbijstand nemen voor dat geld.Om de bonden lacht Rivas en de OR heeft ook geen invloed.

Wat heeft de bond bereikt bij Rivas? Personeel wordt gewoon buiten gewerkt; Meedogenloos op straat gedonderd; leugens over functioneren, overplaatsen en onmogelijke werktijden maken je het werken onmogelijk.Met toestemming van de directie!! Die werkgever die zogenaamd 'beste werkgever' was? Lachertje en alleen maar goed voor de publiciteit na al het slechte nieuws over deze werkgever.