Zorg om de thuiszorg

8 augustus 2014

Zorg om de thuiszorg

De gevolgen van de decentralisatie van grote delen van de zorg beginnen zichtbaar en voelbaar te worden, zo constateert Abvakabo FNV. Met ingang van 1 januari 2015 krijgen veel ouderen, zieken en gehandicapten geen of minder thuiszorg en moeten zij een beroep doen op familie, buren of andere vrijwilligers. Tegelijkertijd kondigen zorginstellingen ontslagen aan.

Corrie van Brenk, voorzitter van de vakbond zegt: "Mensen beginnen te voelen wat de enorme gevolgen zijn van het kabinetsbeleid. We moeten tot het uiterste gaan om de zorg te redden. De kwaliteit van de zorg is in het geding".

Doel van het kabinet is om ouderen langer thuis te laten wonen en familieleden, buren of vrijwilligers de zorgtaken te laten overnemen. De gemeenten krijgen 3 miljard Euro minder om het nieuwe beleid uit te voeren.

Corrie van Brenk: "Als je de hulp door vrijwilligers en mantelzorgers laat doen, zeg je als overheid eigenlijk dat het geen vak is. Thuishulp en dagbesteding is gewoon zorg. Dat is geen werkster die even langskomt".

De SP afdeling Nieuwegein houdt graag de vinger aan de pols. Wanneer u zelf in een slechtere situatie belandt - of anderen kent waar dat het geval is -meld het ons. Dat kan via de knop 'Contact' links op het scherm.

Ps. Teken ook de zorgpetitie van de FNV.
* Zie ook: SP en de Zorg