Erik van Wijk, voorzitter SP Nieuwegein

7 juli 2014

Erik van Wijk, voorzitter SP Nieuwegein

Erik van Wijk is de nieuwe voorzitter van de SP afdeling Nieuwegein. Hij volgt Hasan Inekçi op, die tot fractievoorzitter in de gemeenteraad is gekozen.

Lees hieronder verder over de drijfveren van Erik van Wijk.

"Ik maak me - net als vele anderen - grote zorgen over de ontwikkelingen in onze maatschappij, waar de mens alleen nog maar gezien wordt als consument. Belangen van werknemers en kleine zelfstandigen worden opgeofferd aan de belangen van grotere ondernemingen, waarbij geprobeerd wordt zowat alle zaken onder te brengen bij marktpartijen.

Burgers krijgen steeds minder invloed. Ook in Nieuwegein zien we dat terug, zoals bij het besluit over de koopzondagen en de - door het vorige college gemaakte  - plannen voor het bouwen in buurt- en stadsparken.

Daarnaast ontstaat er steeds meer een negatief beeld over mensen die gebruik maken van WW, bijstand of andere uitkeringen. Veel mensen zijn in die voorzieningen terecht gekomen door het neo-liberale beleid van PvdA en VVD, gesteund door partijen als D66, SGP en CU; een beleid dat niet gericht is op het scheppen van banen, maar echt alleen maar gaat over bezuinigingen.

Nu we met een grote SP-fractie in de gemeenteraad zitten, staan we voor een enorme uitdaging om de moeilijke keuzes die gemaakt moeten worden goed uit te leggen aan onze kiezers. Maar als SP zullen we nog meer dan voorheen doorgaan met acties om te komen tot een veel socialere Nieuwegeinse samenleving. Zowel op straat als in de raad.

In het dagelijks leven ben ik teamleider in de ICT. Mijn kennis en ervaring met bijvoorbeeld het stellen van doelen en het enthousiasmeren van mensen zal als voorzitter van de SP Nieuwegein zeker van pas komen."