De EERSTE winst dankzij Trump

21 november 2016

De EERSTE winst dankzij Trump

De gebeurtenissen deze week hebben een onmogelijk geacht gevolg, (ook) in Nederland wordt voor de eerste keer geluisterd naar  de ontevreden mensen uit de midden en lage inkomens. Door een misrekening van het Clinton kamp heeft Trump gewonnen en heeft de ontevreden mens   (de nieuwe mens, homo incontentus)een luisterend oor  gekregen. Voor de USA is het te laat. En voor Nederland en de rest van Europa?

In ieder geval zal de politiek zich moeten bezinnen en zich afvragen hoe zij een stem aan deze groep kan geven. Gisteravond (vrijdag 11 november) hebben we daar al een voorproefje van gekregen. Bij het tv-programma Pauw waren een aantal “ontevredenen” uitgenodigd om met “vriendje Pechtold” in gesprek te gaan. Hier bleek duidelijk dat hij er niets van begrepen heeft. Hij ging alles uitleggen. Hoe het werkt, waarom bepaalde beslissingen genomen worden enzovoorts. Maar meneer Pechtold, daar zitten deze mensen niet op te wachten. Die “lul”verhalen horen ze elke dag en kennen ze nu wel.

Waar het om gaat, is het feit dat deze groepen de afgelopen vijfentwintig jaren  de rekening hebben betaald van het politieke beleid. Sinds Kok is de sociale welvaartsstaat afgebroken. Allerlei beschermende regelingen zijn afgebroken. WAO, WW enzovoorts zijn verslechterd. Ziektekosten, de huren noem maar op zijn duurder geworden. WSW en de thuiszorg zijn geminimaliseerd. De mantelzorg gemaximaliseerd. Door de open grenzen zijn de kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt een stuk minder geworden.  Dus allemaal gevolgen waar de hogere inkomens géén last van hebben (gehad).

Hierdoor is er bij deze groepen een grote mate van ontevredenheid ontstaan. Populisten als Wilders, Le Pen en Trump maken hier gretig gebruik van. Zij beschuldigen de politieke elite van slecht bestuur en zelfverrijking. Als daaraan geen halt wordt toegeroepen, zullen de komende verkiezingen een aardverschuiving veroorzaken. De rechts-extremisten zouden wel eens de macht kunnen grijpen. En wat zie je dus nu? Op de tv en in de pers zie je nu een beweging ontstaan waardoor die aandacht voor die groepen er wél is.

Dit is dus de eerste winst dankzij Trump. Te laat? Dat zal de toekomst uitwijzen. Wel weet ik dat wij van de SP altijd druk bezig zijn geweest om contact met de “straat” te hebben. Oók buiten campagnetijd (SAMSOM!!???). Indien wij iets wilden weten over de toestand in de zorg of bij de politie, organiseerden wij enquêtes onder de werkers in die beroepsgroepen. Dat het ons niet vaak gelukt is deze geluiden door te laten werken naar de beleidsmakers, is jammer. Serieus genomen worden is een moeilijke weg. Te moeilijk geweest, dus. Maar wie weet?

Wat ook de eerste winst van Trump is, is de wetenschap dat het debat aangaan met de Pechtold-lookalikes geen zoden aan de dijk legt. Via de discussie in o.a. de Tweede Kamer win je de homo incontentus niet terug.  De confrontatie zoeken met de beleidsmakers levert wel winst op. Wilders doet dat voortdurend. Waarom? Omdat de slachtoffers van de politiek van de laatste tijd daardoor aangesproken worden. EN TERECHT. Want van de huidige machthebbers moeten zij het niet hebben. Deze plucheplakkers denken alleen maar aan zichzelf en hun aanverwanten. En omdat zij vrezen achter het net te gaan vissen, gaan ze nu ineens aandacht besteden aan deze groepen. Ik hoop te laat voor hen.

Aangezien de PVV géén oplossingen heeft én biedt, moeten wij als SP  zorgen dat deze groepen een goed alternatief in de SP zien.

Ik roep dus alle SP’ers op om aan iedereen duidelijk te maken dat de SP het enige redelijke alternatief is.

Sterkte.

Joop van Well, Voorzitter SP afdeling IJsselstein