Achteraf gelijk krijgen, is dat fijn?

10 oktober 2016

Achteraf gelijk krijgen, is dat fijn?

De SP wordt nog wel eens verweten dat het TEGEN stemt. Maar dat is natuurlijk niet zo. Dat is een stempel op ons vanuit het verleden. Jan Marijnissen heeft ooit een boek geschreven met als titel “Tegenstemmen”. Inmiddels weet iedereen dat wij net zo constructief denken en handelen als iedere andere partij.

Waar de SP IJsselstein wél altijd tegen is geweest, is het afstoten van de uitvoerende taken door het vorige college van IJsselstein (VVD, CDA en D66). Het zou allemaal goedkoper, efficiënter, effectiever en beter moeten worden. Maar zoals het normaal is bij de SP wordt niet alles voor zoete koek geslikt. We zijn toen in de literatuur gedoken om te kijken of dat wensdenken terecht was. En wat bleek? Dat was niet zo. Al die privatiseringen die al hadden plaatsgevonden bleken helemaal niet aan de wensen te voldoen. Daar hebben wij toen op gewezen, maar als eenzitter werden we achteloos opzij geschoven. Onterecht naar nu blijkt. Zie hiervoor het stuk uit de Volkskrant van donderdag 6 oktober: Te veel valse beloften in de publieke sector.

De kritiek van de laatste tijd op die externe organisaties is niet mals. Vele miljoenen euro’s is IJsselstein inmiddels al kwijt door de gevolgen van die uitplaatsingen van onze ambtenaren.  Het ergste vindt de SP dat er slecht onderbouwd is omgesprongen met het geld van de gemeenschap en met het levensgeluk van de ambtenaren. Ons standpunt indertijd was; doe rustig aan, experimenteer eerst met een deel van de taken om na gebleken succes verder te kijken. Terugkeren op je schreden zou dan ook mogelijk moeten zijn. Uit het stuk van Sjors Overman blijkt dat wij inderdaad gelijk hebben gehad. Maar krijgen we dat ook? Ik denk niet dat de “schuldigen” dit uit hun strot kunnen krijgen en zeker niet in het openbaar.

Neen, gelijk hebben én krijgen achteraf is zeker niet leuk. Want uiteindelijk win je hier niets mee. De negatieve verschijnselen zoals die door Sjors Overman zijn beschreven los je hier niet mee op. Wel is te hopen dat er nu door de andere partijen (nog) serieuzer wordt omgegaan met de inbreng van de SP. Daar hopen we dan maar op. Dat zou goed zijn voor IJsselstein én voor héél Nederland.

Joop van Well

Afdelingsvoorzitter SP IJsselstein.