Algemene beschouwingen 2016

2 september 2016

Algemene beschouwingen 2016

Beste collegae van de raad, mensen op de tribune en alle mensen die thuis zitten te luisteren.
In 1982 zong Prince een lied over 1999. In 1991 zong Melissa Etheridge een lied over 2001. Melissa zong onder andere:

I've been talking
Talking to the maker
Of the compromise
You shouldn't look surprised
Wake me up when we hit 2001

Graag wil ik jullie meenemen naar het jaar 2020. Omdat we nu als ‘Makers’ bij elkaar zitten en ik eigenlijk geen zin heb om in 2020 wakker geschud te worden om vervolgens ‘surprised’ te kijken omdat we nu met elkaar ambitieloze beslissingen hebben genomen waarvan we eigenlijk met zijn allen nu al weten dat dit in 2020 geen zoden aan de dijk heeft gezet.

In 2009 lanceerde Minister President Balkende en toenmalig Minister van Verkeer Eurlings dat in 2020 1 miljoen elektrische auto,s in Nederland zouden rijden. Euforie was hun deel. Het laatste wat ik van dhr. Balkende hoorde was dat hij ergens hoogleraar was geworden en dhr. Eurlings ach laten we het daar maar helemaal niet over hebben. De stand van zaken op 1 april 2016 is dat er 90.000 auto,s elektrisch rijden in Nederland waarvan maar 10.000 volledig elektrisch.

De Kinderombudsman zegt dat in 2020 geen een kind langer dan 3 mnd thuis mag zitten van school. En O ja er is ook een Europa2020 plan. Hierin staat o.a. dat de armoede in 2020 met minimaal 20 miljoen mensen is afgenomen. Ambities Ambities Ambities,. Als je ambities hebt moet je er niet alleen vandaag voor gaan maar ook morgen en volgend jaar. Met dezelfde inzet en misschien nog wel met meer inzet.

Hebben wij in IJsselstein ook ambities voor 2020. Ja zeker hebben wij die. Neem ons duurzaamheidsplan. In 2020 hebben wij de ambities om wel 5 scholen afvalvrij te hebben. 5 scholen mensen. Dit is niet echt de euforie waarvan ik hoop dat ze mij toekomen.

Als we kijken naar de Kadernota 2017 komen wij als SP tot de conclusie dat de voorstellen die groen staan voostellen zijn waarvan het college weet dat ze daar geen bult aan zullen vallen dus dat ze het de andere partij wel gunnen. Voorstellen die ook financieel onder de bestaande potjes vallen dus ook daar liggen geen risico,s.

Neem nou bijvoorbeeld voorstelnr. 2.1 van de SP over Minder recidive bij IJsselsteiners die uit de gevangenis komen. Het college geeft als beschouwing dat het omdat het beduidend minder is dan de jaren daarvoor het oke is zo. Maar voorzitter we willen toch vooruit we willen toch met zijn allen naar 2020. Wij willen toch dat de beslissingen die wij nu nemen een verbetering zijn of finetunen zijn op de eerdere voorstellen? Mensen krijgen hun leven gewoon sneller op de rit als er aan bepaalde basisbehoefte is voldaan en een daarvan is het hebben van een nuttige dagbesteding. En als we dat nou met zijn allen weten waarom gaan we er dan prat op dat het beter is dan de jaren daarvoor. Het hebben van een dagbesteding is de afgelopen jaren meer op de voorgrond gekomen en dus zou het nu het juiste moment zijn om met elkaar te zeggen dat dit de volgende stap gaat worden in het nog beter krijgen van bestaand beleid.

Zo zijn er nog meer onderwerpen te noemen waarvan wij van de SP denken Ja lekker verschuil je maar weer ergens achter en doe het maar af met welke reden dan ook maar is de burger van IJsselstein hier bij gebaat NEE dus.

Neem nou de sociale huurwoningen.

We onttrekken sociale huurwoningen om in de verkoop te zetten. Ook slopen we sociale huurwoningen om er sociale huurwoningen voor terug te bouwen. Toppie zou je denken maar niet als je je bedenkt dat er vervolgens voor gekozen wordt om net tegen de bovengrens van de sociale huurgrens aan te gaan zitten waardoor er burgers in IJsselstein zijn niet meer in aanmerking komen omdat ze dit niet meer kunnen betalen. Wij van de SP vinden dit echt schandalig. Voor deze groep IJsselsteinse bewoners hebben wij de plicht om in lange termijn plannen te denken en plannen te maken zodat wij ook deze groep huizen kunnen aanbieden zonder dat ze hier lichtjaren op moeten wachten.

O ja laten we het ook nog even over de stenen in IJsselstein hebben. SP ergert zich rot dat er tonnen gestoken zal worden om straten op te knappen of veiliger te maken voor weet ik veel hoeveelste keer.

Binnenstad: €85.000

Kronenburgplantsoen: €550.000

Flagstones: €103.000

Havenstraat: 13.000

In de kadernota staat dus een bedrag voor €751.000 voor stenen.

Met €751.000 kunnen wij de kadervoorstellen die echt over de mensen in IJsselstein gaan gewoon op groen zetten.

Voorstel: 5.1: €26.500

Voorstel 5.2: €55.000

Dit maakt een totaal van €81.500 nou dan kunnen we ook de voorstellen 5.4 t/m 5.8 op vet groen zetten.

We hadden dan ook geen beslissingen hoeven nemen welke mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben wij willen gaan helpen. Met €751.000 kunnen wij nog scherper inzetten in IJsselveld-Oost. Met €751.000 kunnen we nog beter inzetten om het hoge aantal vechtscheidingen aan te pakken in Ijsselstein (die ligt hoger dan gemiddeld in Nederland) zodat de kinderen hier minder last van ondervinden. Dus ipv €751.000 te steken in stenen hadden we met elkaar de mogelijkheid om dit in mensen te stoppen.

Parkeerbeleid:

De inzet van de SP is altijd geweest dat de bewoners van de schil worden ontzien. Je moet je bedenken dat er in de schil veel sociale woningbouw aanwezig is. Dit zijn veelal burgers met een laag/lager inkomen. Zij zijn niet de veroorzakers van het parkeerprobleem. Zij hebben dus geen profijt van dit beleid. Dit geldt ook voor de mantelzorgers. In IJsselstein willen wij voorop lopen als het gaat om mantelzorgers te ondersteunen en steunen in hun vaak zware taak. Het is dan niet meer dan normaal en sociaal beleid dat je juist deze mensen een hand reikt en ze niet laat betalen voor hun parkeervergunning. Op een miljoenen nota is dit bedrag peanuts.

Ook hebben de cijfers ondubbelzinnig aangetoond dat vanaf de invoering van het betaald parkeren het aantal bezoekers aan de binnenstad sterk is afgenomen.
Ook andere steden die betaald parkeren hebben ingevoerd zijn tot die conclusie gekomen. En IJsselstein is echt niet de enige stad die daar wat aan wil doen. Dus groen voor ons voorstel, steun ons amendement.

In 2005 kwam mijn heldin Melissa Etheridge tot de conclusie dat ze wakker moest worden en toen schreef ze het nummer I need to wake up, hierin zingt zij o.a:

Cause I need to move
I need to wake up
I need to change
I need to shake up
I need to speak out
Something's got to break up
I've been asleep
And I need to wake up NOW

Want voor we het weten is het 2020.

Voor zover onze eerste termijn.