Gaat Syntus zijn passagiers de bus uit pesten?

30 maart 2016

Gaat Syntus zijn passagiers de bus uit pesten?

Het spel rond de aanbestedingen van het Openbaar Vervoer in de provincie Utrecht is weer volop bezig. De nodige bedrijven proberen weer nieuwe  concessies te verkrijgen en/of de oude te behouden. Veel bekende spelers treden weer in de arena, zoals Connexion, Arriva,  Qbuz en nu ook Syntus. Een aantal van deze bedrijven zijn afkomstig uit het buitenland en vaak ook dochterondernemingen van spoorbedrijven. Lang leve de open grenzen en de marktwerking!!!??

Wat moet dat ons ook al weer opleveren? Marktwerking zou goed zijn voor de prijzen (laag dus) en de kwaliteit (hoog dus). Immers, concurrentie zal de bedrijven dwingen zo goed mogelijk te presteren voor een zo laag mogelijke prijs. Dat er geen sprake is van een markt, wordt maar al  te vaak vergeten. De spelers op de markt spelen dit spel vaak met eigen regels, waardoor de prijzen niet omlaag gaan en de kwaliteit niet omhoog. Er komt alleen maar andere naamstickers op de bussen te staan. En, als het even tegen zit, krijgen we ook nog minder lijnen met minder bussen. De open vallende stukken worden dan opgevuld met kleinere bussen (niets mis mee) of met regiobussen of met regiotaxi’s. En wie zitten dan achter het stuur van die regio bus/taxi? Juist vrijwilligers. Hoe heet dat ook al weer? Verdringing dus. Normaal gaat er in dit soort gevallen personeel uit en kunnen ze later als vrijwilliger met behoud van uitkering terugkomen. Dat heet “vooruitgang”.

Waarom schrijf ik dit betoog? Omdat op dit moment de provincie plannen heeft om lijn 104 Nieuwegein-Woerden vice versa (v.v.) te schrappen en op te delen in drie stukken. Te weten in een stuk van Nieuwegein-IJsselstein v.v. door 106 op te vullen, een stuk van IJsselstein-Montfoort v.v. door?? en een stuk van Montfoort-Woerden v.v. En waarom? Inderdaad om de kosten te drukken en de winsten te maximaliseren! Lijn 104 is natuurlijk geen drukke lijn, maar voorziet wel in een behoefte. Op die lijn liggen scholen, woonwijken en industriegebieden. Zeker in de spitsuren is deze lijn echt nodig. Als het ziekenhuis in Woerden, Hofpoort, dicht gaat, komt voor de Woerdenaar het ziekenhuis in  Nieuwegein in beeld en wordt de noodzaak alleen maar groter.

Met andere woorden is dat opknippen voor de reizigers een enorme teruggang in service en een verlenging van de reistijd. Daarom gaat maandag 4 april de SP i.s.m. de FNV in de Provinciale Staten zich inzetten voor behoud van de lijn 104. Doen we dit niet dan zullen er weer meer mensen de auto i.p.v. de bus nemen en de wegen nóg voller maken. In de ochtendspits staat het verkeer rondom Utrecht al  vast en dat gaat alleen maar erger worden. Een ritje met 104 tussen acht en negen uur in de morgen opent wel je ogen. IJsselstein uitkomen is al niet makkelijk. Lange rijen wachtende auto’s. Op de snelweg is het nog erger. Maar dankzij de busbanen hebben bussen er minder last van. I.p.v. passagiertjes pesten zou de provincie zich juist moeten inzetten op meer service. Indien het OV beter gebruikt wordt, zal dit de doorstroming op de wegen alleen maar bevorderen.

Conclusie, betere service en minder verkeer!

Dus, Provincie zet je in voor behoud van lijn 104.

Joop van Well

SP IJsselstein