Decentralisatie: het verhaal van de reus en de muis

11 juni 2015

Decentralisatie: het verhaal van de reus en de muis

Het is inmiddels ruim vijf maanden geleden dat zorg in handen kwam van de gemeenten. Terwijl ik de raadsvergadering aan het voorbereiden ben kijk ik met een schuin oog naar de tv. Op de tv is het debat bezig met Staatssecretaris van Rijn die zich moet verantwoorden voor de chaos met de PGB’s.  Ik merk dat ik me verschrikkelijk zit te ergeren aan de houding van de Staatssecretaris en de opstelling hierin door verschillende partijen.  Hoe kun je aan je kiezers uitleggen dat je jezelf toch echt heel erg goed vindt en dat er geen vuiltje aan de lucht is. Hoe kan het dan dat we zoveel verhalen voorbij zien komen van mensen die hun huur al maanden niet kunnen betalen en  geen flauw idee meer hebben hoe ze aan eten moeten komen. Wie zit er nu fabels te verkondigen?

Volgens SP-Kamerlid Renske Leijten heeft staatssecretaris Van Rijn de chaos met de uitbetaling van het persoonsgebonden budget (pgb) vergroot. ‘Hij gaf gas bij terwijl hij juist vaart moest minderen. Met de overhaaste invoering van het nieuwe systeem heeft Van Rijn de zorg voor 130.000 pgb-houders en 240.000 hulpverleners op het spel gezet.’

Het gas geven terwijl op de rem trappen en terugschakelen de beste optie was geweest is wat mij het meest irriteert. Ook in IJsselstein zien wij hier de gevolgen van. Volgens de Wethouder zijn er in IJsselstein geen gevallen bekend van mensen die de dupe zijn van de chaos met de PGB’s. Wel staan wij als raad continu met 1-0 achter.  Als raad heb je een controlerende functie. Hoe verloopt de uitwerking van beleid en waar liggen de knelpunten?  Aangezien we inmiddels al ruim vijf maanden op weg zijn met vernieuwing in de zorg zou het fijn zijn (en dit is een mega understatement) als wij cijfers zouden hebben zodat wij onze controlerende taak serieus kunnen uitvoeren. Vragen als zijn er wachtlijsten in de zorg? Gaan we over ons budget heen? En de meest belangrijke vraag: zijn er mensen die buiten de boot vallen?

U voelt hem misschien al aankomen deze cijfers hebben wij als raad  niet tot onze beschikking!  Ik zal het u nog sterker vertellen: in de gehele omgeving van IJsselstein heeft nog geen enkele gemeenteraad raad deze cijfers gehad. En waarom niet? Nou om de eenvoudige reden dat de systemen door de snelheid van de decentralisaties nog niet op elkaar zijn afgestemd waardoor de gegevens niet gekoppeld kunnen worden. Na het zomerreces zijn we als raad de eerste. De snelheid waarin vanuit Den Haag de decentralisatie bij de gemeenten over de schutting is gegooid is een snelheid waar menig autocoureur voor zou tekenen.

Continu heb je als raad het gevoel dat je met 1-0 achterstaat en je geen mogelijkheid meer hebt om een extra spits in te brengen. Eigenlijk willen wij maar 1 extra spits inbrengen en dat bent u als burger van IJsselstein. Wij staan als SP sterk als wij onze verhalen kunnen onderbouwen met uw verhalen uit de praktijk. Daarom zijn wij een Meldpunt Zorg gestart. Hier kunt u uw klachten, suggesties ter verbetering en persoonlijke verhalen kwijt. Ook zorgverleners nodige wij van harte uit om een melding te doen. Er kan ook gebeld worden met onze hulpdienst op doordeweekse dagen tussen 10:00 en 17:00 op 06-14021418.

1-0 achter of niet de SP is als een diesel motor die maar door blijft gaan. Soms vragen mensen waar ik de energie vandaan haal. Ik nodig ze dan uit om op een zaterdag mee de straat op te gaan om met de inwoners van IJsselstein in gesprek te komen. De energie die dan door mijn lichaam stroomt is met geen pen te beschrijven.

Helga Boterman, Raadslid SP IJsselstein