Plannen voor de binnenstad nog wel actueel?

11 april 2015

Plannen voor de binnenstad nog wel actueel?

“Van alle kanten komt informatie naar ons toe over het veranderende landschap op winkel gebied. Het internet winkelen is enorm in opkomst. De leegstand neemt ook grote proporties aan. Het winkelen verandert van karakter. Het funshoppen neemt toe ten koste van de kopende shopper. Helaas (of gelukkig) hoort IJsselstein daar niet bij. Maar ervan leren kunnen wij wel, want wij staan op het punt het centrum aan te pakken. Deze plannen zijn ontwikkeld in een tijd dat het economisch goed ging. Maar dat is niet meer zo."

"Ook is het duidelijk dat er teveel verandert en veranderd is. Zijn de plannen nog wel toekomstbestendig? De SP zet daar grote vraagtekens bij. Daarom wil de SP iedereen die ook maar enigszins betrokken is/voelt bij deze oproepen zich te af te vragen of we er wel goed aan doen om op de ingeslagen weg door te gaan? Moeten niet met alle belanghebbenden bij elkaar gaan zitten om antwoord te kunnen geven op deze vraag. Hierbij zou een thema avond, een symposium, een onderzoek door een deskundig bureau of een …. zeg het maar een start kunnen zijn.”
Met deze woorden opende onze fractievoorzitter Joop van Well de discussie over de toekomstbestendigheid van de plannen van onze prachtige binnenstad.
Het CDA gaf aan blij verrast te zijn dat juist de SP dit punt op de agenda had gezet. Joop gaf aan dat JUIST dit een punt van de SP was. Het Midden en Klein Bedrijf (MKB) heeft vaker aangegeven dat de SP het MKB een warm hart toedraagt en dat wij punten in onze programma’s aandragen die voordelig zijn voor de ondernemers in dit segment. Voor ons is het dus niet meer dan normaal dat wij dergelijke onderwerpen op de politieke agenda zetten.
Alle partijen reageerden positief op onze oproep om de plannen nog eens goed onder de loep te nemen. De wethouder gaf aan dat ook hij hier positief tegenover staat en dat er 21 april een bijeenkomst in het stadhuis zal worden georganiseerd voor ondernemers en geïnteresseerden om van gedachten te wisselen en het debat aan te gaan met elkaar over dit onderwerp.
De SP zal zeker aanwezig zijn 21 april om met elkaar te kijken of de plannen voor de nieuwe binnenstad nog voldoen, gezien de veranderde situatie, en hoe de binnenstad er aantrekkelijker eruit kan komen te zien.
Een drukke en levendige binnenstad is goed voor heel IJsselstein. Laten we ons hier dan ook met zijn allen voor inzetten.