Al ruim 450 ondertekeningen

10 juni 2014

Al ruim 450 ondertekeningen

In de afgelopen 2 weken zijn er al ruim 450 ondertekeningen verzameld voor de petitie tegen de huurverhogingen, door middel van een online petitie http://hurenbijprovides.petities.nl/ en handtekeningenlijsten. Ook de PvdA en Groen Links steunen de actie tegen de huurverhogingen van de IJsselsteinse woningbouwvereniging Provides. De politieke partijen slaan de handen ineen om de huurders van IJsselstein te beschermen. Inmiddels hebben ook verschillende raads- en commissieleden de petitie ondertekend.

Patrick van Etten, commissielid voor de SP en coördinator van de actie: “Wij willen door middel van deze petitie duidelijk maken dat dergelijke exorbitante huurverhogingen onacceptabel zijn voor veel IJsselsteiners. Provides vraagt voor het bepalen van de huurverhoging de belastinggegevens van huurders op en heeft de illusie dat ze in de portemonnee van hun huurders kunnen kijken. Veel huurders komen door deze handelswijze in financiële problemen. De particuliere huursector waar Provides zo gemakkelijk naar verwijst is zeer beperkt en de huren vaak buitensporig hoog.”

Uit de reacties van huurders blijkt dat de huren voor sommigen onbetaalbaar worden. In hetzelfde flatgebouw ontstaan enorme verschillen in huur terwijl de indeling en oppervlakte van de flats vrijwel identiek zijn. Een goede regeling om huren terug te zetten als er een bewoner intrekt met een lager inkomen ontbreekt.

De huurverhoging treft daarnaast ook senioren die al jaren naar tevredenheid wonen. Door de huurverhogingen zullen ze een nog groter deel van hun inkomen moeten besteden aan de huur. Daarentegen is kopen geen optie – door de crisis zijn banken voorzichtiger geworden en vallen senioren al snel buiten de boot bij het verkrijgen van een hypotheek.

De handtekeningen zullen medio juni worden aangeboden aan Provides namens alle ondertekenden waarbij gepleit zal worden voor een inflatievolgende huurverhoging van maximaal 2,5%.

Tot 16 juni zullen leden van de genoemde partijen zich inzetten om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen. De online petitie kan tot 16 juni ondertekend worden op: