Nieuws, juni 2013

26 juni 2013

Bestuur Nieuwegein onheldere verwachtingen over bezuinigingen

Vandaag was in de gemeenteraad de Kadernota aan de orde. Vooruitlopend op de begroting voor 2014 spreekt de Raad dan over de verwachtingen voor de komende jaren. Hoewel alle partijen weten dat er zeer harde keuze gemaakt moeten worden, bleek nauwelijks welke partijen de ernst van de situatie inzien. De gevolgen van de bezuinigingen die het rijk nu al weer aankondigt, zullen een grote weerslag hebben op het leven van haast iedereen. Het is tijd dat de politiek wakker schrikt en gaat nadenken over de prioriteiten. Wat kan er straks nog wel en wat niet meer?

19 juni 2013

Maak bezwaar tegen de huurverhoging!

Per 1 juli krijgen veel huurders een forse huurverhoging. De regering van VVD en PvdA heeft besloten dat de huren dit jaar, voor het eerst sinds jaren, hoger mogen zijn dan de inflatie. Ook is de inkomensafhankelijke ‘gluurverhoging’ dit jaar ingegaan. De SP roept huurders op om het huurverhogingsvoorstel goed te controleren. Een fout in het voorstel is een reden om met succes bezwaar te maken tegen de huurverhoging. Dit kan tot 1 juli.

8 juni 2013

Groot protest in Amsterdam tegen uitkleden thuiszorg

Duizenden thuiszorgers zijn vandaag naar Amsterdam gekomen om nogmaals te protesteren tegen de belachelijke plannen van het kabinet Rutte/Samsom om een kleine 50.000 thuiszorg medewerkers hun baan af te pakken. De plannen worden 10 juni in de kamer besproken, dus was deze demonstratie een laatste oproep aan de Tweede Kamer om de plannen te herzien. Daartoe waren van de meeste partijen Tweede Kamerleden aanwezig om met demonstranten apart in partijtenten in gesprek te gaan.

2 juni 2013

SP ondersteunt jaarlijkse vrijwilligersmarkt

Zaterdag 1 juni werd in het centrum van Nieuwegein de Vrijwilligersmarkt gehouden. Ook de SP was die dag aanwezig om de ZO krant en de oproep voor de grote zorgdemonstratie op 8 juni in Amsterdam uit te delen.Veel mensen gaven aan voorlopig even niets met politiek te maken willen hebben. De reden laat zich raden: teleurstelling en boosheid over wat zich vooral in Den Haag afspeelt. Toch werden in relatief korte tijd meer dan 200 kranten en folders uitgedeeld. Binnenkort volgen huis aan huis acties om vooral zoveel mogelijk Nieuwegeinse brievenbussen te befolderen.