Met SPculaas op tournee in IJsselstein

19 november 2006

Met SPculaas op tournee in IJsselstein

Zaterdag 18 november ging de SP weer op tournee. We wilden alles op alles zetten en hadden een grote groep mensen op de been. 's Morgens vroeg tuigden we onze bakfiets weer op, laadden verkiezingsmateriaal in en gingen op weg. Eerst naar de Supermarkt bij IJsselsveld-Oost, vervolgens naar de Clinckhoeff en tenslotte de hele middag op De Plaats. De belangstelling van het winkelende publiek overtrof onze verwachtingen. Onder het motto "Wij verdelen de koek eerlijk" deelden we SPculaasjes uit en voor de kinderen hadden we chocolademunten: "Een beter Nederland voor hetzelfde geld". Folders, SPonsjes en ballonnen vonden gretig aftrek.

Op tournee

In IJsselveld kregen we veel belangstelling. De mensen waren verrast ons daar te zien. Even later kwamen de collega's van de PvdA naast ons staan. Dat leidde tot leuke gesprekken over een linkse regering en de peilingen. Daarna gingen we naar de Clinckhoeff waar het veel drukker was. De sfeer zat er meteen al goed in. Hier troffen we de collega's van GroenLinks. Onder het motto "Kijk en vergelijk" konden we mensen 2 smaken progressieve politiek laten proeven.

Tegen enen arriveerde we met de bakfietsop De Plaats. Daar was het aanvankelijk erg stil, want alle gezinnen zaten thuis naar de intocht van de Sint te kijken, maar daarna barstte het los. Er ontstond een gezellige sfeer en we hadden onze handen vol aan al die mensen die met ons wilden praten. Spoedig waren we door de SPonsjes heen en moest er SPculaas worden bijgehaald. De PvdA kwam weer naast ons staan met als gevolg dat mensen bij beide partijen hun licht op gingen steken. Opvallend was dat VVD en CDA als rechtse partijen verstek lieten gaan. Maar die hebben ook wel erg veel uit te leggen....

Opvallend was dat veel mensen nog niet weten waar ze op moeten stemmen. Een veelgehoord commentaar was dat deze campagne teveel over de "poppetjes" gaat en te weinig over inhoud. "Het lijkt Amerika wel", hoorden we. Mensen ergeren zich aan de boude uitspraken van Rutte en Verdonk en de onduidelijkheid van Wouter Bos. Kritiek was er gelukkig ook op de SP en dat leidde tot geanimeerde gesprekken. Iemand vroeg zich af waarom of wij het leger willen verkleinen, een ander of het als ondernemer wel zo slim was om links te stemmen. Iemand anders vond het maar raar dat SP-volksvertegenwoordigers een deel van hun inkomen aan de partij afstaan. En als "Jan" ophoudt, zakt de SP dan in elkaar? Er viel dus ook veel uit te leggen.

Daarnaast kwamen we mensen tegen die de behoefte hadden hun verhaal te doen; mensen die klem zijn komen te zitten in de bureaucratie, mensen die armoede lijden, mensen die niet weten waar ze voor hulp terecht kunnen. Met hen hebben we afspraken gemaakt voor een vervolggesprek, om te kijken wat we kunnen doen om hen te helpen. Daarmee lopen we vooruit op de SP-hulpdienst die we in januari 2007 willen oprichten. Opvallend was ook dat veel mensen aangaven behoefte te hebben aan een links kabinet.

We kwamen minder mensen tegen die niet gingen stemmen. We vroegen hen wat ze wilden met Nederland: moeten we liberaler worden of socialer? We probeerden hen over te halen toch te gaan stemmen "met uw hoofd en uw hart".

Al met al was het een zinvolle en gezellige campagnedag, waarbij het weer gelukkig meewerkte. Maandag en dinsdag zijn de laatste campagnedagen. We gaan dan de laatste twee wijken van IJsselstein voorzien van onze folders. We hebben er dan in een week 12.000 verspreid! Dinsdag gaan we aan het werk met onze "laatste dagkaarten" op verschillende plaatsen in de stad. En woensdagavond vieren we feest en hopen we dat het vele harde werk van al die leden en sympatisanten een klinkend resultaat heeft opgeleverd!

Een verslag in foto's:

De bakfiets wordt opgetuigd. Hebben we alles?  wachten op de klanten. Twee tinten rood Koffie! Mag ik vanavond mijn schoen ook zetten?