Nieuws, juni 2006

29 juni 2006

Aanbieden raadszetels aan wethouders

Geachte raadsleden, geachte leden van het college,

7 juni 2006

Geen linkse meerderheid in de BRU door getrapte verkiezing

07-06-2006 • Als de samenstelling van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) gebaseerd was op de uitslag van de laatste gemeenteraadsverkiezingen –“one man, one vote”- zouden de progressieve partijen een meerderheid van 19 van de 34 zetels bezetten, terwijl ze er nu niet meer dan 14 innemen. Dat blijkt uit een onderzoek van P.Jansen, voorzitter van de SP-fractie in de Utrechtse gemeenteraad én lid van het BRU. Jansen is voorstander van een verandering van de benoemingsprocedure voor het bestuur, zodat dit een afspiegeling vormt van de verkiezingsuitslag in de deelnemende gemeenten.

2 juni 2006

Politiek Café SPiritus: Integratie

SP Utrecht organiseert op zondagmiddag 18 juni vanaf 14u30 in café Hofman een politiek café Spiritus over integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving. Te gast zijn Marc Meulendijk - journalist en redactielid van het televisieprogramma Premtime, Tiny Kox - voorzitter van de SP-fractie in de Eerste Kamer en Zeki Arslan van FORUM, het Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling.

1 juni 2006

Nieuwe BRU start met tafelen en borrelen

Op 7 juni wordt het nieuwe Bestuur Regio Utrecht (BRU) geinstalleerd, samengesteld uit vertegenwoordigers van Utrecht en de randgemeenten. Hoewel de kritiek op het BRU -een uiterst mistige en ondemocratische bestuurslaag- hand over hand toeneemt en recent de gemeenteraad van Bunnik besloot om het BRU te verlaten gaat het nieuwe bestuur op 7 juni van start waarmee het vorige gestopt is: tafelen en borrelen.