Jongeren in de politiek

10 juni 2006

Jongeren in de politiek

Jongerenraad
Op woensdagavond 7 juni er weer een jongerenraad-bijeenkomst op initiatief van de VVD, CU en SP. Op uitnodiging van de politieke partijen uit IJsselstein kwamen er 20 jongeren. De besproken zaal bleek hierdoor te klein zodat uit werd geweken naar de raadszaal. Zo zaten deze keer eens niet de politici op het pluche, maar de jongeren!

Aan de hand van een aantal stellingen werd met elkaar gepraat over dingen waar jongeren in IJsselstein zoal tegenaan lopen. Vooral het gevoel “er niet bij betrokken te worden” werd veel genoemd. Zo is een aantal jongeren bezig geweest met een sportvoorziening in Zenderpark, maar hier is erg weinig mee bereikt. En dat terwijl jongeren vaak een andere, soms betere kijk op dingen hebben dan volwassenen.
Na de pauze hebben de jongeren het gehad over de invulling van een jongerenraad, iets dat de politieke partijen in IJsselstein graag zouden realiseren. Welke jongeren zouden in de jongerenraad moeten zitten, hoe oud zouden ze moeten zijn en zou er een budget moeten zijn? Over deze dingen gaat een groep jongeren verder praten, er werd door de jongeren zelf aangedrongen op een oprichtingscommissie en er zijn ideeën op papier gezet.
Opvallend vond ik de genuanceerde sfeer, de jongeren konden prima meerdere kanten van de zaak bekijken en daar met elkaar over discussiëren. En gezien het feit dat de jongeren zelf aangaven dat ze het niet snel genoeg vonden gaan, hebben we veel vertrouwen in het bestaan van een jongerenraad in IJsselstein. Want zeg nou zelf: de jeugd is toch de toekomst?