Huurexplosie op komst: laat van u horen!

22 december 2004

Huurexplosie op komst: laat van u horen!

Minister Dekker van Volkshuisvesting heeft voorgesteld om de huurprijzen verder te liberaliseren op voorwaarde dat de woningbouwbedrijven en corporaties veel meer woningen gaan bouwen. Op dit moment wordt voor zo'n 5% van de huurwoningen de huurprijs door de markt bepaald. De minister wil dat dit percentage op 1 juli 2006 al 25% is.
De huizen met een WOZ-waarde van minimaal 115.000 euro (100.000 in goedkopere gebieden en 130.000 in duurdere gebieden) komen hiervoor in aanmerking. Meer informatie over deze plannen is te vinden op de website van het ministerie.

Wat zullen de gevolgen van dit beleid zijn?
1. Huursubsidie-ontvangers zullen worden gecompenseerd doordat de verhoging van de huurprijs doorberekend zal worden in de huursubsidie. Wel zullen zij bij verhuizing problemen hebben, omdat moeilijker woonruimte in hun prijscategorie te vinden is. Hierdoor zal de doorstroming geremd worden.
2. Vooral de huishoudens die vlak boven de huursubsidiegrens zitten, zullen getroffen worden. Zij zullen de hogere huurprijzen zelf moeten opbrengen en krijgen een veel hogere huurquote (percentage huur t.o.v. inkomen).
3. De segregatie zal toenemen, omdat in de wijken met de betere huizen de huurprijzen zullen stijgen. Zwarte en witte wijken zullen dus blijven bestaan, met alle rampzalige gevolgen vandien.

Wat vinden de politieke partijen hiervan?
Tegen deze plannen heeft een groot deel van de Tweede Kamer zich dan ook uitgesproken afgelopen week. Helaas gaan de plannen nog steeds door. D66, PvdA, GroenLinks en natuurlijk SP zijn tegen deze plannen. VVD en LPF steunen de plannen en het CDA twijfelt of het wel zo slim is in gebieden waar de woningmarkt overspannen is. Het CDA moeten we dus nog verder onder druk zetten. Op 20 januari spreekt de Kamer hier pas weer over. Tot die tijd hebben we dus om het CDA aan te spreken op dit asociale beleid.

Wat gaan we daar aan doen?
De plannen van Dekker zullen ook in Nieuwegein, IJsselstein en Lopik grote gevolgen hebben. Om actie te kunnen ondernemen is het nodig dat we duidelijkheid verkrijgen over hoe het zit met huurwoningen in deze gemeenten. Misschien bent u al door uw woningbouwvereniging op de hoogte gesteld van de plannen. Misschien weet u al hoe hoog de huur door de nieuwe maartregel gaat worden. Graag zouden wij van u horen. Heeft u informatie over deze kwestie? Meld het ons via ijsselstein@sp.nl. En vergeet niet een protestmail te sturen.

Zie ook:
Laat ook uw woningbouwcorporatie van u horen!