SP houdt Politiek Café

10 oktober 2003

SP houdt Politiek Café

Het is gebeurd op 6 oktober en wel voor het eerst: in het politiek conservatieve en rechtse IJsselstein heeft de SP-afdeling haar eerste Politieke Café gehouden. We hadden geen idee hoe groot de opkomst zou zijn. Het werden uiteindelijk 16 mensen, waaronder gemeenteraadsleden van GroenLinks en de PvdA.

Die werkgroep van actieve IJsselsteinse SP-ers heeft zich aan de vergadering voorgesteld: Mark de Rijk, Jan Voorbij en Wesly Mooij. Mark gaf een overzicht van wat deze Gideonsbende sinds maart van dit jaar ondernomen heeft en van plannen die op stapel staan, zoals het inventariseren van knelpunten en die omzetten in actie om verbeteringen voor de bevolking tot stand te brengen en ons als SP zo nader te profileren. Het doel voor de langere termijn is om deze werkgroep uit te laten groeien tot een zelfstandige afdeling. De recente ledengroei moet dit toch mogelijk maken.

Het werd een geanimeerde avond met politieke informatie, vragen en debat. Paulus Jansen, landelijk partijsecretaris en fractievoorzitter van de SP in de Utrechtse gemeenteraad, gaf een inleiding over de politieke situatie en het kabinetsbeleid.

Vervolgens liet hij aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe de gemeenten de taak krijgen om de bezuinigingen van Balkenende 2 uit te voeren op het gebied van zorg en welzijn, uitkeringen en subsidies. Er was veel kritiek op het gemeentebestuur en de wijze waarop dat bestuur omgaat met klachten en verzoeken van burgers. Gehekeld werd met name het afschuifbeleid, waarin ambtenaren zich verschuilen achter B & W en andersom…. Duidelijk werd in ieder geval wel dat er genoeg werk ligt voor de SP in IJsselstein.