Op naar een voedselbank IJsselstein

22 december 2014

Op naar een voedselbank IJsselstein

Foto: SP
Dat de SP IJsselstein iets met de voedselbank heeft, zal niemand verbazen. Ook in de raad heeft de SP zich in het verleden er hard voor gemaakt. De toenmalige wethouder had zich in de lopende problemen te weinig als wethouder gemanifesteerd. Daardoor is het zaakje geklapt en na een herstart volledig ingeklapt.

De voedselbank Nieuwegein functioneerde goed en doet dat nog. Onder andere dankzij de inspanningen en vaardigheden van de heren Cor van Daalen en Otto Staal is het een “bloeiend” bedrijf geworden. Deze heren hebben gemeend ook IJsselstein onder hun hoede te moeten nemen. Hiervoor verdienen deze mensen eeuwige lof.

Helaas is het zo dat er in IJsselstein nog geen uitgiftepunt is, waardoor de klanten van de bank uit IJsselstein naar Nieuwegein moeten gaan om hun pakket op te halen. Daar komt nu verandering in, want er is een aanbod voor een uitgiftelokaal. Er is echter één maar, en dat is dat er genoeg vrijwilligers moeten zijn. Deze vrijwilligers zullen op de vrijdagmorgen/middag een uurtje of (maximaal) twee beschikbaar moeten zijn om de pakketten uit te delen.

DE SP DOET EEN DRINGENDE OPROEP.
WIE WIL BIJ TOERBEURT OP DE VRIJDAGMORGEN ALS VRIJWILLIGER IN DE VOEDSELBANK GAAN STAAN OM PAKKETTEN UIT TE DELEN?
Stuur een e-mail naar joopvanwell@gmail.com of bel 0618735581.

In de Zenderstreeknieuws hebben verschillende artikelen gestaan over de activiteiten voor de voedselbank in IJsselstein. Op 29 november heeft de SP IJsselstein met twee ploegen bij de PLUS in Zenderpark en bij de C1000 op Achterveld gestaan. Het aantal kratten die we met de etenswaren konden vullen liep op tot boven de 40. Bij elkaar hebben we meer dan 1100 artikelen van u mogen ontvangen. FANTASTISCH, echt waar. Dit hadden wij in onze stoutste dromen niet durven denken. IJSSELSTEINERS, BEDANKT.

In de afgelopen week hebben de kerken ook een uitstekende actie gevoerd. Via de Zenderstreeknieuws en het AD heeft u kunnen lezen dat ’s avonds de kerken open waren om de kerstpakketten in ontvangst te kunnen nemen. HULDE. En gisteren heeft de SP IJsselstein weer bij die twee winkels gestaan, maar nu tot 13.00 uur. Weer hebben we ruim over de twintig kratten aan artikelen van u mogen ontvangen. Dit is voor de voedselbank een geweldige afsluiting van 2014. Het is te hopen dat de klanten in deze kerstdagen zich geen zorgen hoeven te maken over hun eten.

De SP IJsselstein is trots op onze IJsselsteiners. Wij bedanken u allemaal voor de gulle gaven en de manier waarop u met ons hebt gesproken Hartverwarmend.

Enkele opmerkelijke feiten en gebeurtenissen:
  • De C1000 van Langerak op Achterveld houdt de komende week een actie met een wensboom. Mensen met een bijzonder verhaal worden getrakteerd op een hoeveelheid boodschappen. Geweldig.
  • De PLUS in Zenderpark heeft een eigenaar met een zeer sociaal hart. De heer Schimmel staat daar inmiddels om bekend. Toen wij met hem in gesprek kwamen dacht hij direct met ons mee. Zo konden wij van alle faciliteiten gebruik maken. Gratis lunch en lekker binnen staan. Het was een plezier om daar te staan.
  • Er kwam een vrouw langs die na ons verhaal voor de voedselbank zei dat ze ook geen enkele vorm van inkomen heeft. Op mijn aanbod iets uit de kar te halen weigerde zij met de woorden “Deze mensen hebben het harder nodig dan ik”. Een half uur later kwam ze terug met de armen vol artikelen. Onder “Dit stond in mijn keukenkastje en kan ik wel missen” deed ze de spullen in de kratten! Hier word ik sprakeloos van. Overigens had deze mevrouw een echt mooie jas aan.
  • Een wat ouder echtpaar (wel jonger dan ik) kwam langs en gaf wat met de woorden “Hier, nu kan het nog. Misschien dat wij over een tijdje ook bij de voedselbank moeten aankloppen”. Haar man was werkloos en had het er echt moeilijk mee. Ik wens dit echtpaar heel veel sterkte en succes in 2015.
  • Een paar keer gebeurde het dat men vergeten was om wat te kopen voor de voedselbank. Geschrokken pakten enkelen hun portemonnee en doneerden wat geld. Ook gebeurde het niet zelden dat men de boodschappen bij ons liet staan om nog even terug te gaan en terug te komen met wat artikelen. Prachtig toch?!
  • En dan Theo en Wanda, wat een prachtmensen. Deze twee mensen hadden gelezen in de Zenderstreeknieuws dat wij bij die twee winkels zouden staan. Dus zijn ze vrijdag naar de Makro gegaan hebben wat (???) gekocht. Kijk even naar de foto hieronder. Het was teveel voor 1 kar. Sorry, maar dan lul je toch niet meer. Ik geef best wel regelmatig aan bedelende mensen, aan acties (Serious Request)  enzovoorts. Maar dit slaat alles. Deze mensen zijn voor mij de kampioenen van 2014. Ze krijgen van mij een ereplaatsje in ons jaaroverzicht.
    Foto: SP

Aan alle donateurs: Namens de voedselbank en zijn klanten willen wij van de SP u allen heel hartelijk bedanken. Wij wensen u allemaal een bijzonder fijn en gelukkig 2015 toe.

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.