Integriteit, onze ervaring na een thema-avond

29 september 2014

Integriteit, onze ervaring na een thema-avond

Afgelopen donderdagavond heeft een deel van de gemeenteraad en de clusters meegedaan aan de thema-avond over Integriteit. Een goed initiatief aan het begin van een collegeperiode. Even met elkaar praten over wat wel kan en wat niet. De grote afwezige was de LDIJ???

Als je aan mensen vraagt wat zij onder niet integer handelen verstaan, komen ze hoogstwaarschijnlijk tot de volgende zaken; verkeerd declareren, belangenverstrengeling  en lekken. Persoonlijk heb ik als fractielid van de SP dit niet meegemaakt in de afgelopen periode. Er zijn wel gebeurtenissen geweest waar ik mijn vraagtekens bij kan zetten. Als ik ga tellen kom ik tot twee. En dat is weinig. Volgens de cursusleider staat Nederland in de top drie van betrouwbare landen. Een van de oorzaken is het Calvinisme dat in Nederland merkbaar aanwezig is.

Verrassend was dat het anders stemmen dan je politieke mening  ook een niet-integere handeling genoemd werd. Het argument was dat de kiezers recht hebben op eerlijk gedrag van de raadsleden. De cursusleider bestreed dat “Maar dat is politiek, meneer” een argument was om zo te handelen. Oneerlijkheid kan nooit goed gepraat worden.

Als dat zo is, kan ik heel veel voorbeelden noemen.

Wat dacht u van het plan om in IJsselveld-Oost flats neer te zetten van 12, 15 en 18 bouwlagen hoog? Volgens het geldende bouwplan mag dit helemaal niet. Toch is het voorstel aangenomen. Waarom?
“Dat is politiek, meneer”

Wat dacht u van de wethouder die met twee petten op te maken heeft met de voedselbank? Kan hij die ene pet afzetten en daardoor onschendbaar zijn voor de gemeenteraad? Natuurlijk niet, maar toch kwam hij daarmee weg.
“Dat is politiek, meneer”.

En dan de bonnetjes affaire. Met groot misbaar in de gemeenteraad en vooral op straat het declareergedrag van het college aan de kaak stellen. En als er dan niets aan de hand is, wat dan?
“Dat is politiek meneer”.

En wat denkt u van een partij die al zijn beloftes gedaan bij de verkiezingen opzij schuift om maar in het college “op het pluche” te komen?
“Dat is politiek meneer”.

De cursusleider deed een oproep om vooral integer te handelen. En als een of meerdere partijen dat niet zo doen, dan moet er toch integer gehandeld worden door de rest. De weigeraars zullen vanzelf dit goede voorbeeld gaan volgen, is zijn mening. Nu maar hopen dat we met elkaar afspraken kunnen maken om vooral integer te handelen. Als SP zullen we daar goed op letten en uiteraard zelf het goede voorbeeld (blijven) geven.

"Dát is politiek meneer"

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.