Zaterdag 14 december 2013, een memorabele dag

15 december 2013

Zaterdag 14 december 2013, een memorabele dag

Wat aanvankelijk begon als een donkere dag werd toch nog een zonnige dag. Een spannende dag, omdat we zouden gaan buurten en een filmpje maken ter ondersteuning van het verkiezingsfilmpje voor RTV9. Nu, zo op het eind van de dag, zit ik moe maar voldaan dit stukje te schrijven.

Eergisteren (15 dec.) hebben ik, mijn vrouw Greet en mijn broer met zijn vrouw, bijzonder genoten van vrouwtje Klein Sprokkelhorst. Wat een geweldig weer, prachtige locaties, bijzondere verhalen en vooral een heerlijke sfeer. Uiteraard eerst eten bij de Kloostertuin, een aanwinst voor IJsselstein (ga je ons nu sponsoren, Jos?). Voor ons was de avond veel te kort. Rond half elf kwamen we het museum uit en konden we nog net de afsluiting bij Paul op bed vinden. Dat de prinses op wel vijf matrassen liggend de erwt nog kon voelen, is geen reclame voor Citybed, toch? De SP vindt dat de burgemeester de organisatoren echt wel in het zonnetje mag zetten en de kosten daarvan mag declareren onder de noemer “representatie”.

Vandaag (16 dec.) toch weer vroeg uit de veren om rond elf uur op de Overtoom te staan voor een foto voor ons verkiezingsprogramma. Bijna iedereen was er. Fulco staat er met de rode SP-muts en sjaal bijzonder goed op. Zo te zien voelde Fulco zich ook thuis tussen al die SP’ers. Zou hij een rood SP-hart hebben? Na 19 maart volgend jaar, de verkiezingen,  kunnen we hierop antwoord geven? Het is voor IJsselstein te hopen dat dit ook zo is.

Na de foto’s op weg door IJsselstein om allerlei locaties te filmen die we kunnen gebruiken voor ons reclamefilmpje. RTV9 gaat deze middag voor alle politieke partijen reclamefilmpjes maken om die volgend jaar uit te zenden. Onze verhalen gaan natuurlijk over IJsselveld-Oost, over de Boa’s, over de WIL en over onze visie op het betrekken van de IJsselsteiners bij ons beleid en de uitvoering ervan. Ik ben benieuwd hoe dit overkomt op de kijkers.

Na het maken van die filmpjes nog even buurten in de buurt. Op deze manier gaan we  de bewoners van de Utrechtseweg vragen wat zij vinden van de reconstructie van die weg. Er is veel geld aan uitgegeven. Wel is gebleken dat de nieuwe plek van de bushalte zeer ongelukkig ligt. Dus, er is veel geld uitgegeven en kunnen we vraagtekens zetten bij het resultaat. Binnenkort komt ook het overlast door geluid op de agenda van de raad te staan. Helaas, het totaal verkeerde onderwerp. Namelijk niet het geluid is daar het probleem, maar de fijn stof. De kozijnen zitten vol met aanslag van zwarte korrels: fijn stof genaamd.

Na onderzoek is gebleken dat dit veel schadelijker is dan tot nu toe werd aangenomen. Als het zo goed zichtbaar is, hangt dat fijn stof dus continu in de lucht en ademen die bewoners dat continu in. We gaan daar aandacht voor vragen. Wedden dat het te duur wordt om er iets aan te doen? Dat noemen ze liberale politiek! Wel geld uitgeven voor de inrichting van een kasteeltuin (twee miljoen euro), bijvoorbeeld, maar voor de gezondheid van de mensen?

De lunch hebben we bij mij thuis gehad. Greet had weer eens voor het eten gezorgd. Lekker (slijm, slijm) en heel fijn dat die zorg ons uit de handen werd genomen. Even ontspannen en ons voorbereiden voor de opname van het filmpje. Helaas haakte Helga af met rugproblemen. Dat was wel een tegenvaller. Vooral voor Helga, sterkte meid!

Om kwart over twee stonden we voor de Waag voor het opnemen van het filmpje. Helaas was er een partij waarbij het opnemen van het filmpje vertraging opliep. Zenuwen!? Voor de uitslag van de verkiezingen? Het is te hopen dat dit terecht is. Patrick en ik waren best wel gespannen. Zelf dacht ik dat er wel een paar pogingen zouden zijn voordat de definitieve versie opgenomen zou worden. Niet dus. Vrij snel waren we klaar en de technici waren zeer tevreden. Waren we daar nu zo gespannen voor? Onnodig.

Joop van Well
Lijsttrekker SP IJsselstein