Raad weer buiten spel

20 september 2015

Raad weer buiten spel

Niet voor de eerste keer zijn wij als raadsleden finaal buitenspel gezet. De wethouder heeft ons maanden een worst voorgehouden die op het laatst totaal opgegeten was door Ja de wethouder zelf.

Maanden geleden stond op de agenda de toekomst van ons zwembad de Hooghe Waerd. Wat gaan we doen? Zetten we er een nieuw zwembad neer of laten we de oude staan? En hoe moet die er dan uit gaan zien? Het inwonerspanel van IJsselstein werd om hun mening gevraagd. Wat zouden jullie graag zien?

Tijdens clustervergadering Samenleving waren de organisaties die gebruik maken van het zwembad om hun visie te geven op de voorstellen die gemaakt waren. Tot onze verbazing hadden sommige organisaties de voorstellen niet ontvangen en hadden dus geen flauw idee waar het over ging. We hebben toen als cluster de wethouder teruggestuurd met de opdracht om er voor te zorgen dat iedereen op de hoogte was van de voorstellen en hun mening konden geven hierover.

De wethouder heeft toen de belofte gedaan dat zij met een raadsvoorstel naar de raad zou komen en dat we dan met elkaar konden discussiëren over de toekomst van Hooghe Waerd. Maanden later stond het punt eindelijk weer op de agenda. Bij openen van de stukken vielen wij achterover van verbazing. Het was helemaal geen raadsvoorstel maar een informatiebrief waarin de wethouder ons op de hoogte bracht over dat voor regulier onderhoud is gekozen. Geen keuzemogelijkheden meer voor de raad laat staan dat we in discussie konden met elkaar.

De wethouder gaf aan dat ze hand in eigen boezem moest steken en zij niet meer wist dat ze met een voorstel zou komen. Wat een onzin. Fouten maken is menselijk en dus ook voor de wethouder maar dit slaat nergens op. Hoe kun je nou bij zo,n belangrijk punt als het zwembad vergeten wat je toegezegd hebt? Hoe kan het dat je uberhaupt denkt bij een dergelijk onderwerp waarin de stem van de volksvertegenwoordigers zeer belangrijk is je er aan voorbij kan lopen en met een informatiebrief komt. Was het echt een menselijke fout of de arrogantie van een wethouder?

Waarschijnlijk komen we er nooit achter. Maar het feit blijft dat de toekomst van ons zwembad bezegeld is door één persoon. De wethouder.

Geen nieuwbouw, geen renovatie, nee gewoon regulier onderhoud.

Lang leve de democratie.

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.