Zorg menswaardig recht

10 november 2014

Zorg menswaardig recht

Wanneer ben je een goed volksvertegenwoordiger? Wanneer vertolken wij de stem van onze stemmers het best?

Dit zijn twee vragen waar wij als SP IJsselstein zijnde de afgelopen weken continu mee bezig zijn geweest. Het klinkt misschien heftig maar ik kan u vertellen dat het zo is. Afgelopen donderdagavond 6 november stonden wij namelijk voor het zwaarste dossier van deze raadsperiode namelijk de decentralisaties jeugdzorg en WMO.

Ik ben sinds de verkiezingen van maart dit jaar gekozen tot raadslid voor de SP en woordvoerster zorg. Nog niet zo heel lang dus. Ik realiseer mij dat dit gelijk een moeilijkste dossiers is waar wij als raad de aankomende vier jaar mee bezig zullen zijn. We staan aan de vooravond van de grootste veranderingen in de zorg ooit en dit gaat gelijk gepaard met een schandalige bezuiniging. Welk weldenkend mens bedenkt dit nu?

Het was mooi om te zien dat alle partijen in IJsselstein het over een ding eens waren en dat is dat zorg voor iedereen toegankelijk moet zijn en beschikbaar. Natuurlijk heeft iedere partij zijn nuances ergens anders liggen. Dit bleek ook afgelopen donderdag weer. De VVD gaf aan dat zij vonden dat de SP een te negatieve visie heeft op hoe wij tegen deze decentralisaties aankijken. Wij van de SP vinden dat we geen negatieve visie hebben maar juist een realistische kijk op deze decentralisaties met de daaraan gepaarde schandalige bezuinigingen.

De zorg gaat de SP aan het hart. Voor goede zorg zullen wij altijd voorop in de strijd blijven lopen en misstanden aan de kaak blijven stellen. De zorg voor elke inwoner van IJsselstein moet gegarandeerd zijn nu en straks na 1 januari.  Wij hopen van harte dat IJsselstein het positieve verschil gaat maken ten opzichte van andere gemeenten. Laten wij er voor gaan zorgen dat er geen mens straks tussen wal en schip valt.

Al vele maanden zijn wij met elkaar bezig om er op 1 januari 2015 voor te zorgen dat de inwoners van IJsselstein straks de zorg krijgen waar ze recht op hebben op een menswaardige manier. Deze decentralisaties zijn niet alleen de decentralisaties van de wethouder of het college. Nee, deze decentralisaties zijn net zo goed de decentralisaties van deze raad, het hoogste orgaan van de gemeente.

Deze decentralisatie vraagt niet om rechts of links. Deze decentralisatie vraagt van ons als volksvertegenwoordigers dat we er met elkaar voor zorgen dat zorg een menswaardig recht blijft. Laat de verhalen die we in de kranten lezen over een demente vrouw wiens urine over haar enkels liep niet uit IJsselstein komen… ongeacht wiens moeder het is.

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.